Wednesday 27 June 2007

احتمال مهرورزی


احتمال اینکه جنابعالی با هر تنفس خود مورد مهرورزی رییس جمهور محترم قرار بگیرید چقدر است؟

بررسی های علمی نشان میدهد هر فرد به طور عادی در روز نیم لیتر میگوزد. روزهایی که استرس دارید این مقدار بیشتر میشود و گاه به بیش از دو لیتر نیز میرسد. هر فرد هر قدر مودب هم باشد، معمولا روز خود را با گوز صبحگاهی آغاز میکند. این گوز اول صبح به تندر صبحگاهی معروف است.

شب انتخابات ریاست جمهوری شبی پر استرس، حداقل برای احمدی نژاد بوده است. وی فقط فردای آن روز (بقیه روزها به کنار) چیزی حدود دو لیتر به اتمسفر دنیا گوزیده است. حالا برای اینکه تو محاسبه مون محکم کاری بشه فرض کنیم کمتر بوده مثلا یک لیتر یا یه نمه بیشتر از یک لیتر فرضا 1.1 لیتر!

حساب میکنیم احتمال اینکه حداقل یکی از مولکول های موجود در آن گوز با نفس الان شما وارد بدنتان شده باشد چقدر است:

یک لیتر هوا دارای 2x10^22 مولکول است.

کل مولکول های موجود در اتمسفر 44^10 است.

• از زمان انتخابات تا الان دو سال گذشته است. برای اینکه مولکول های گوز احمدی نژاد در اتسفر زمین به طور یکنواخت پراکنده شود حدود ده سال وقت لازم است. اما میتوان فرض کرد در این مدت دو سال این مولکول ها در یک پنجم کره خاکی به طور یکنواخت پراکنده شده باشد. علی الخصوص برای کسانی که در ایران زندگی می کنند این فرض پراکندگی کاملا صدق میکند.

هر تنفس انسان به طور متوسط یک لیتر هوا وارد شش ها میکند یعنی 2x10^22 مولکول.


احتمال اینکه یکی از مولکول های هوا از گوز آن روز احمدی نژاد آمده باشد برابر است با تعداد مولکول های آن گوز تقسیم بر تعداد کل مولکول های هوا یعنی: 1.1x2x10^22/10^44

احتمال اینکه یک مولکول خاص هوا جزو مولکول های آن گوز نباشد مساوی است با یک منهای عدد بالا.


احتمال اینکه حداقل یکی از مولکول های تنفسِ اکنونِ شما از گوز احمدی نژاد آمده باشد مساوی است با یک منهای احتمال اینکه هیچ کدام از مولکول ها از گوز احمدی نژاد نیامده باشند (قانون ساده احتمالاتی).

احتمال اینکه هیچ کدام از مولکول ها از گوز احمدی نژاد نیامده باشند مساوی است با احتمال اینکه مولکول اول از گوز احمدی نژاد نباشد ضرب در احتمال اینکه مولکول دوم از گوز احمدی نژاد نباشد ضرب در احتمال اینکه مولکول سوم از گوز احمدی نژاد نباشد الی آخر...(این هم قانون ساده احتمالات)

اگر حساب کنید این احتمال مساوی است با:



اگر این عبارت را حساب کنید به عدد 0.012 میرسید .

برای کسانی که نمیتونن این رو حساب کنن باید گفت برای اعداد کوچک میشه یک منهای ایکس رو با ای (عدد نپر) به توان منهای ایکس جایگزین کرد. اینجوری محاسبه بالا ساده میشه به ای به توان منهای 4.4


پس احتمال اینکه حداقل یکی از این مولکول ها از گوز احمدی نژاد آمده باشد یک منهای 0.012 یعنی 0.988 است. یعنی شما با هر نفس به احتمال 98.8 درصد نتیجه خرابکاری روز انتخابات را استشمام میکنید!

این درصد رو قبلا یه جا دیگه ندیدید؟
بله درصد مردمی که اردیبهشت 58 به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند! نوش جان همگی مان


بعدالتحریر: محاسبه قبلا یه مشکل کوچولو داشت که اصلاح شد

2 comments:

Siavash said...

دمت گرم !

Unknown said...

saaaaaaaaaaaaaaalam
baba eywaaaaaaaaal
kheili hal dadi!:D